NEW OCEAN SEA CYCLE
von Richard Siegal / Ballet of Difference am Schauspiel Köln
Physical states as physical experience. Richard Siegal is reworking his successful production NEW OCEAN into a new form - somewhere between a dance installation and a durational performance. Extended by several hours, the choreography turns into a meditative experience for spectators and dancers alike. NEW OCEAN was premiered last season by Richard Siegal / Ballet of Difference as not only their first full-length ballet, but also an homage to the legendary choreographer Merce Cunningham, who passed away ten years earlier. Together with the lighting designer Matthias Singer, Richard Siegal developed an algorithm that determined the structure of the evening in relation to the melting ice of the polar seas - climate change translating into human movement.
In response to current events, Richard Siegal is now rearranging the work as a performative installation: while the audience comes and goes, the dancers will perform their choreographed movements - always depending on the data from the polar ice. Over the extended duration, NEW OCEAN in its installative form now promises an even more intense time experience: the transformation of ice to water as a contemporary ballet.
Aggregatzustände als körperliche Erfahrung. Richard Siegal arbeitet seine Erfolgsproduktion NEW OCEAN zu einer neuen Form um – irgendwo zwischen Tanz-Installation und Durational Performance. Ausgeweitet auf mehrere Stunden wird die Choreografie zu einer meditativen Erfahrung für Zuschauer*innen und Tänzer*innen gleichermaßen.
In der letzten Spielzeit lancierte Richard Siegal / Ballet of Difference, die neue Tanzkompanie am Schauspiel Köln, mit NEW OCEAN nicht nur ihr erstes abendfüllendes Ballett, sondern auch eine Hommage an den legendären Choreografen Merce Cunningham, der zehn Jahre zuvor verstorben war. Gemeinsam mit dem Lichtdesigner Matthias Singer entwickelte Richard Siegal einen Algorithmus, der die Struktur des Abends in Abhängigkeit zum schmelzenden Eis der Polarmeere bestimmen sollte – der Klimawandel übersetzt in menschliche Bewegung, wenn man so will.
Im Reflex auf die aktuellen Ereignisse arrangiert Richard Siegal nun die Arbeit neu als performative Installation: Während das Publikum ein und ausgeht, werden die Tänzer*innen ihre choreografierten Bewegungen ausführen – immer in Abhängigkeit zu den Daten des Polareises. Über die ausgedehnte Dauer verspricht NEW OCEAN in seiner installativen Form nun eine noch intensivere Zeiterfahrung: Die Transformation von Eis zu Wasser als zeitgenössisches Ballett.
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