ANA PRESTA – REHEARSAL DIRECTOR
(she/her)
Ana Presta was born in Buenos Aires, Argentina, where she began her dance career at the Colón Theater and later moved on to the stage of Milan to work with Rudolf Nureyev and Natalia Makarova. Ana then joined the Roma Opera Teatro Verdi Triste and toured with several different ballet companies. At the Israel Ballet in Tel Aviv, under the direction of Berta Japolsky, Ana danced for 3 years as a soloist, performing a wide range of the George Balanchine repertoire. Her curiosity and desire to expand her repertoire then led her back to Europe to work with Victor Ullate in Madrid and later the Oper Lyon where she performed works by Angelin Preljocaj, Maguy Marín, Jiří Kylián, Mats Ek and William Forsythe, with whom she continues to collaborate with by distributing his repertoire and improvisational techniques to young dancers. Ana spent the last ten years of her soloist career at the Semperoper Ballet Dresden under the direction of Aaron Watkin, concluding happily: “they were my best career years”. As an assistant choreographer and maître de ballet Ana has worked with the Frankfurt Dresden Dance Company under Jacopo Godani, Augsburg Ballet, Gothenburg Ballett, Semperoper Ballett and Oldenburg Ballet. As an assistant director, Ana was engaged at Teater Ulm for five years. Ana joined Richard Siegal / Ballet of Difference am Schauspiel Köln as the Ballet Mistress at the beginning of the season 21/22.
Ana Presta wurde in Buenos Aires, Argentinien, geboren, wo sie ihre Tanzkarriere am Colón-Theater begann und später auf Mailands Bühnen wechselte, wo sie mit Rudolf Nurejew und Natalia Makarowa arbeitete. Anschließend schloss sich Ana dem Teatro Verdi Triste der Oper von Rom an und ging mit verschiedenen Ballettkompanien auf Tournee. Beim Israel Ballet in Tel Aviv war Ana unter der Leitung von Berta Japolsky drei Jahre lang als Solistin beschäftigt und tanzte eine breite Palette des George-Balanchine-Repertoires. Ihre Neugier und der Wunsch, ihr Repertoire zu erweitern, führten sie zurück nach Europa, wo sie mit Victor Ullate in Madrid und später an der Oper von Lyon arbeitete und Werke von Angelin Preljocaj, Maguy Marín, Jiří Kylián, Mats Ek und William Forsythe aufführte. Mit Letzterem besteht eine Kollaboration in der Weitergabe und Vermittlung seines Repertoires und seiner Improvisationstechniken an junge Tänzer*innen bis heute fort.
Die letzten zehn Jahre ihrer Solistenkarriere verbrachte Ana beim Semperoper Ballett in Dresden unter der Leitung von Aaron Watkin und stellte zufrieden fest: "Das waren meine besten Karrierejahre". Als Choreografische Assistentin und Maître de ballet arbeitete Ana mit der Frankfurt Dresden Dance Company unter Jacopo Godani, dem Augsburger Ballett, dem Göteborg Ballett, dem Semperoper Ballett und dem Ballett des Oldenburgischen Staatstheaters zusammen. Als Regieassistentin war Ana fünf Jahre lang am Theater Ulm engagiert. Mit Beginn der Spielzeit 21/22 ist Ana Ballettmeisterin der Kompanie Richard Siegal / Ballett der Differenz am Schauspiel Köln.