GYMNASTIK

from | von Gintersdorfer/Klaßen

in collaboration with | in Zusammenarbeitet mit dem

Ballet of Difference am Schauspiel Köln

Political attitudes in the Weimar Republic spanned broadly between communism, socialism, monarchism, capitalism and fascism; the dance styles, rhythmic sports and "physical training" that emerged at that time were just as diverse and connected in multiple ways to these varied social realities. Consequently, Germany was considered a nation of dance, with movements influencing various social strata across the population and many dance performances reflecting the crippling damage of the First World War, the embodiment of death and the urge to live. These previous works by both amateur and professional dancers send us signals from the past into our torn present, in which social antagonisms are increasing and controversial, but inevitable upheavals are on the horizon.

In their first collaboration with the Gintersdorfer/Klaßen team, the dancers of Ballet of Difference recover splinters of dance history to discover subtle connections and comparisons that have led to their own movement practice: the use of materials, fashion, eroticism, coming to terms with “exoticism”, beauty, competitive gymnastics versus collective and topic-focused dance performance are all key points of departure at the beginning of this work. Hans Unstern is creating a new harp especially for this production. 

In der Weimarer Republik war das Spektrum der politischen Haltungen weit aufgespannt zwischen Kommunismus, Sozialismus, Monarchismus, Kapitalismus und Faschismus; die damals entstehenden Tänze, rhythmische Erziehung und die »körperliche Ertüchtigung« waren ebenfalls divers und auf unterschiedlichste Weise mit diesen gesellschaftlichen Lebensrealitäten verbunden. Es heißt, Deutschland sei eine Tanznation gewesen, so sehr erfassten die Bewegungen verschiedene Schichten der Bevölkerung und viele Tänze spiegelten die Verkrüppelungen und Beschädigungen des 1. Weltkriegs sowie einander bedingende Todesnähe und Lebensdrang wieder. Die Arbeiten der Laien und Profi-Tänzer*innen senden aus der Vergangenheit starke Impulse in eine zerrissene Gegenwart, in der sich gesellschaftliche Antagonismen manifestieren und umstrittene, aber kaum aufhaltbare Umwälzungen sich ankündigen.

Die Tänzer*innen des Ballet of Difference nehmen in ihrer ersten Zusammenarbeit mit dem Team von Gintersdorfer/Klaßen Splitter aus der Tanzgeschichte auf und finden nicht vorhersehbare Verknüpfungen, die zu eigenen Bewegungskombinationen führen: Materialgebrauch, Fashion, Erotik, Aufarbeitung von Exotik, Beauty, Wettkampfgymnastik versus kollektive und themenfokussierte Tänze sind Stichworte, die am Beginn dieser Arbeit stehen. Hans Unstern baut eigens dafür an einer neuen Harfe.

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Choreography | Choreografie Gintersdorfer/Klaßen

Stage | Bühne Gintersdorfer/Klaßen

Light|Licht Gintersdorfer/Klaßen

Costumes | Kostüme Knut Klaßen + Marc Aschenbrenner

Music | Musik Hans Unstern

Ballet Mistress | Ballettmeisterin Zuzana Zahradníkova

Stage Design Assistance | Bühnenbildassistenz Jessica Rosa

Costume Assistance | Kostümassistenz Melina Jusczyk

Stage Manager | Inspizienz N.N.

Cast | Besetzung

Martina Chavez

Margarida Isabel De Abreu Neto

Jemima Rose Dean

Mason Manning

Andrea Mocciardini

Diovani Silva Cabral

Long Zou

Ordinateur

Annick Prisca Agbadou

Hans Unstern


Premiere
27. Februar 2021

Digital Live-Stream

Eine Produktion von Schauspiel Köln und Tanz Köln | Gefördert vom Ministerium für Kultur und Wissenschaft des Landes Nordrhein-Westfalen in Zusammenarbeit mit dem NRWKULTURsekretariat, durch das Kulturreferat der Landeshauptstadt München und die Kunststiftung NRW | Eine Koproduktion mit dem Muffatwerk München

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a production by Schauspiel Köln and Tanz Köln | funded by the Ministry of Culture and Science of the State of North Rhine-Westphalia in cooperation with the NRWKULTURsekretariat, the Department of Arts and Culture of the City of Munich, the Kunststiftung NRW | A co-production with Muffatwerk München