MADE TWO WALKING /

MADE ALL WALKING

von Richard Siegal / Ballet of Difference am Schauspiel Köln



The term “stranger” lies at the heart of the artistic debate, to which Richard Siegal and his Cologne-based company Ballet of Difference are devoting themselves over the next two seasons under the title The Near – Far. Richard Siegal uses the particularity of the composition of his diverse company to get to the bottom of the description of this strange relationship between proximity and distance, both socially and artistically.

The festival North/South will begin with Richard Siegal’s world premiere of Made two walking/Made all walking. In the production, the Ballet of Difference dancers not only move to the music of the Augsburg-based percussionist Njamy Sitson, who originates from Cameroon, the 14 dancers also produce sounds with their own bodies. The different drum patterns of the different bodies overlap and create new, complex rhythms, thus reflecting the African tradition of polyrhythm.

The festival will include a performance of LOGOBI by Monika Ginterdorfer and Knut Klaßen, in which Richard Siegal himself performs together with the Ivorian dancer Franck Edmond Yao (aka Gadoukou the Star). In addition to international talks and lectures, there will also be the Cologne premiere of the documentary film Draw a Line, which portrays the genesis of the Ballet of Difference Company.



Musik ist ein zentrales Element der Arbeiten von Richard Siegal und dem Ballet of Difference. Für die Weltpremiere von MADE TWO WALKING / MADE ALL WALKING geht der US-Choreograf von der Überlegung aus, dass jeder Körper wesenhaft durch Rhythmusmuster definiert wird – etwa durch den Rhythmus des Herzens oder des Atems. Das gilt auch für größere Zusammenhänge, wie die Intervalle von Tag und Nacht, Mondphasen oder Jahreszeiten.

Aufbauend auf Drumming-Workshops mit dem Percussionisten Njamy Sitson, dessen Wurzeln in Kamerun liegen, entsteht eine Choreografie unterschiedlicher rhythmischer Patterns, die zu komplexen Einheiten in Musik und Bewegung verschmelzen. Für Siegal drücken sich im Finden eines gemeinsamen Grooves immer auch gesellschaftliche Prozesse aus. Wenn sich etwa ein 3/4- und ein 4/4-Takt begegnen und das Fremde zum Vertrauten wird, ohne dass sich die ursprünglichen Identitäten aufgeben.

Die auf diese Weise hergestellte nonverbale Kommunikation verbleibt nicht nur zwischen den BoD-Tänzer*innen auf der Bühne. Vielmehr wird ein Resonanzraum erzeugt, der auch auf die Körper der Zuschauer*innen übergreift und Gemeinschaft in einem Groove hervorbringt.

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Choreography | Choreografie Richard Siegal

Stage | Bühne Nadja Sofie Eller

Costumes | Kostüme Flora Miranda

Light + Video |Licht + Video Matthias Singer

Composition | Composition Lorenzo Bianchi Hoesch

Live Music | Live-Musik Njamy Sitson



Cast | Besetzung

Martina Chavez

Jemima Rose Dean

Margarida Isabel De Abreu Neto

Livia Gil

Gustavo Gomes

Sean Lammer

Mason Manning

Allison McGuire

Nena Sorzano (Nenash)

Nicolás Martínez

Ian Sanford

Evan Supple

Madison Vomastek

Long Zou


Premiere
10. Dezember 2021

Depot 2

Schauspiel Köln



Eine Produktion von Schauspiel Köln und Tanz Köln | Gefördert vom Ministerium für Kultur und Wissenschaft des Landes Nordrhein-Westfalen in Zusammenarbeit mit dem NRWKULTURsekretariat, durch das Kulturreferat der Landeshauptstadt München und die Kunststiftung NRW | Eine Koproduktion mit dem Muffatwerk München

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a production by Schauspiel Köln and Tanz Köln | funded by the Ministry of Culture and Science of the State of North Rhine-Westphalia in cooperation with the NRWKULTURsekretariat, the Department of Arts and Culture of the City of Munich, the Kunststiftung NRW | A co-production with Muffatwerk München