ROUGHHOUSE

von Richard Siegal / Ballet of Difference & Ensemble Schauspiel Köln

Together with actors of the Schauspiel Köln ensemble and dancers of his own company Ballet of Difference, US-choreographer Richard Siegal has created the crossover project ROUGHHOUSE. The title derives from the verb »roughhousing«, another term for play-fighting among children. In fast cuts full of slapstick elements and subtle humour, Siegal stages the encounter between acting and dance as an ambiguous play of signs. Words and bodies whirl across the stage. Convictions are undermined. Truths appear and disappear. Everyone communicates, no one understands. Or more precisely: everyone understands something different. To each and everyone their own truth. But is it likely at all that two individuals understand each other? Or even possible? Is truth still a fixed category of the 21st century? And what would the loss of these categories mean for a society? Richard Siegal is well known for venturing into unknown territory and trying out new aesthetics. For ROUGHHOUSE, the choreographer has written a theatre text that radically questions language as a tool for conveying meaning. In condensed scenes, actors and dancers keep talking themselves into trouble – whilst still touching on the most pressing discourses of today's media society.

Gemeinsam mit Schauspieler*innen des Schauspiel Köln und einer Auswahl von Tänzer*innen seiner Kompanie Ballet of Difference hat der US-amerikanische Choreograf Richard Siegal das Crossover-Projekt ROUGHHOUSE kreiert. Der Titel rührt von dem Verb »roughhousing« her, das eine Art spielerisches Kämpfen bei Kindern bezeichnet. In rasanten Schnitten voller Slapstick- Elemente und hintergründigem Humor inszeniert Siegal die Begegnung zwischen Schauspiel und Tanz als doppelbödiges Spiel der Zeichen. Worte und Körper wirbeln über die Bühne. Überzeugungen werden unterlaufen. Wahrheiten erscheinen und vergehen. Alle kommunizieren, keiner versteht. Besser gesagt: Jeder versteht etwas anderes. Jedem seine eigene Wahrheit. Aber ist ein Verstehen zwischen zwei Individuen überhaupt wahrscheinlich? Oder gar möglich? Ist Wahrheit noch eine stabile Kategorie des 21. Jahrhunderts? Und was würde der Verlust dieser Kategorien für eine Gesellschaft bedeuten? Dazu hat Siegal eigens einen Theatertext verfasst, in dem die Sprache als Werkzeug der Sinnvermittlung radikal in Frage gestellt wird. In dicht gepackten Szenen reden sich Schauspieler*innen und Tänzer*innen um Kopf und Kragen, und berühren dabei doch die dringlichsten Diskurse der Mediengesellschaft unserer Zeit.


Choreography / Regie / Text | Choreografie / Regie / Text Richard Siegal

Dramaturgy | Dramaturgie Tobias Staab / Stawrula Panagiotaki

Composition | Komposition Lorenzo Bianchi Hoesch

Stage design | Bühne Jens Kilian / Richard Siegal

Lighting design | Licht Gilles Gentner

Costumes | Kostüme Flora Miranda

Video design | Video Lea Heutelbeck

Translation | Übersetzung Tobias Staab

Ballet Mistress |Ballettmeisterin Caroline Geiger

Sports care |Sportwissenschaftliche Betreuung Gjuum

Production Manager | Produktionsleitung Miria Wurm

Ensemble

Yuri Englert

Marlene Goksch

Nicola Gründel

Stefko Hanushevsky

Courtney Henry

Seán McDonagh

Margarida Neto

Claudia Ortiz Arraiza

Diego Tortelli

World Premiere | Uraufführung
20. Dezember 2018
 Schauspiel Köln

On stage
9 artists | 9 Künstler*innen
1 hour 20 min | 1 Stunde 20 Minuten

Fotos Thomas Schermer

GEFÖRDERT DURCH: KULTURSTIFTUNG DES BUNDES, KULTURREFERAT DER LANDESHAUPTSTADT MÜNCHEN, MINISTERIUM FÜR KULTUR UND WISSENSCHAFT DES LANDES NORDRHEIN-WESTFALEN RICHARD SIEGAL IST RESIDENT CHOREOGRAPHER AM MUFFATWERK MÜNCHEN